11 Februari, 2012

Cerpen kisah budak² (One shot story)

| 2 Comments
Salam…
Lama tak bersua muka,
Kan?
Eh!… Muka ke?
Nampak ke?
Hahaha…

Ari ni aku nak post,
Cerita pendek,
Cerpen la!
Yang aku tulis,
Kat status FB aku,
Tempohari…
Tempohari ke?
Boleh la…

Saja tulis,
Buang masa,
Time bosan²,
Kat opis,
Kat rumah…
Idea datang bergolek…
Terus tulis,
Siap ada pembaca setia lak tu…
(Ada ke?)
Hahaha…
Kelako lak!
Ni aku buat post ni pon,
Sebab nak compilekan,
Jadik whole story.
(Pembaca setia mintak… Eh?!)

So, beyond this point,
I will no longer,
Write the usual,
Cerpen kan?
So, tak bley la,
Nak tulis gaya ginih…
Hahaha…

Cerita tu,
Adalah dari perspektif,
Seorang budak gemok…
Dan dibaca,
Dengan cara budak²
Hahaha…

*The story was edited from the original post*

So, enjoy okay!

(^o^)v~♥

Luv – Ijann -



Budak domok budak turus.

Budak domok sedih sebab tak der budak turus usap perut dia lagi! Budak domok duduk tepi bucu bilik sorang-sorang.

Budak domok tu huduh, tak der sapa nak kawan ngan dia. Budak turus tu je yang baik nak kawan ngan budak domok, Budak domok selalu datang jumpa budak domok. Budak turus kesian budak domok duduk bucu bilik sorang-sorang. Budak turus datang dan usap-usap perut dia, gigit tinger dia, tarik pipi dia. Budak turus buat budak domok tu senyum... Budak domok suka kawan dengan budak turus.

Tapi, budak-budak turus yang lain dengki dengan budak turus ni, Derang cakap budak turus ni memacam. Budak turus ni pun sedih. Dia bawa diri tinggalkan budak domok. Budak domok pun nanges sebab budak-budak turus yang jahat tu buli budak turus baik tu. Budak domok pun duduk kat bucu bilik balik sebab budak turus gi bawa diri.

Budak domok pun tunggu budak turus tu balik, tapi budak domok tak tau bila budak turus akan balik. Budak domok tu pun nanges sorang-sorang. (TT__TT)

Budak domok tunggu kat tepi bucu bilik, sambil tengok tingkap. Dia nampak kapal terbang lalu. Budak domok babai kat kapal terbang tu. Air mata budak domok pun meleleh. Hidung dia berair. Budak domok lap air mata dia. Budak domok tau, budak turus ada dalam kapal terbang tu tadi.

Budak domok kena tunggu, budak domok tak tahu  bila kapal terbang tu akan balik. Budak domok tengok kapal terbang tu terbang sampai hilang. Kemudian, budak domok usap-usap perut sendiri sambil senyum teringat kat budak turus. Lepas tu budak domok nanges lagi...

Budak domok bosan sorang-sorang kat bucu bilik. Budak domok sunyi bila budak turus tak ada. Sekali sekala dia bangun tengok kat tingkap, Budak domok dengar suara budak-budak turus jahat main kat luar. Budak domok tengok kiri kanan kot-kot ada kelibat budak turus... Tapi tak ada. Budak domok cebik mulut. Budak domok kecewa budak turus tak ada... Dia betul-betul nak budak turus ada dekat situ.

Budak domok pergi balik dekat bucu bilik. Budak domok tutup mata sambil bayangkan budak turus dekat sebelah dia, sambil usap perut budak domok. Budak domok senyum. Budak domok usap rambut budak turus yang pakai cekak. Budak turus sengeh sambil tunjuk gigi dia. Walaupun gigi budak turus berterabur, budak domok suka tengok. Senyuman budak turus ikhlas untuk budak domok. Tapi... bila budak domok bukak mata, budak turus tak ada... Mata budak domok berkaca-kaca. Budak domok tengok kiri kanan. Budak turus tak ada. Budak turus hanya khayalan. Budak domok rindu sangat-sangat dekat budak turus...

Budak domok tau, budak domok bukan sesiapa yang penting pada budak turus. Budak domok tau yang budak domok tak bersangkut paut dengan budak turus. Budak domok hanya orang luar pada budak turus. Kalau budak domok nak marah budak-budak turus jahat tu, nanti budak domok kena marah. Nanti budak  turus pun kena jugak. Budak domok pon sama kena ejek. Dah la budak domok huduh. Nanti budak domok kena fire dengan budak-budak turus jahat tu. Budak domok penakut. Budak domok tak macam budak lain. Biarlah budak domok duduk bucu bilik diam-diam. Budak domok tak mau tambah sedih pada budak turus. Nanti budak domok buat budak turus lagi sedih. Nanti budak domok akan rasa serba salah. Budak domok tak nak budak turus sedih.

Budak domok duduk bucu bilik diam-diam... (-____-)

Budak domok masih duduk kat bucu bilik diam-diam. Budak domok selalu teringat kat budak turus. Budak domok wonder, budak turus bawa diri pergi mana? Budak domok wonder, budak turus pergi dengan sapa? Budak domok wonder, budak turus ingat tak dengan budak domok macam mana budak domok ingat kat budak turus?

Masa budak domok duduk sorang-sorang, budak domok dengar bising-bising dekat luar. Budak domok tengok ke tingkap. Budak domok tak nampak sesiapa pon, tapi dengar suara je. Budak domok dengar pelan-pelan. Budak domok dengar yang budak turus pergi negeri seberang.

Budak domok terkedu.

Budak domok tertanya, kenapa budak turus pergi jauh sangat? Budak turus dah tak ingat dekat budak domok ke? Budak turus dah tak nak ambil kisah budak domok ke?

Budak domok kembali ke bucu bilik... Budak domok tak cakap apa-apa. Budak domok tak cakap apa-apa. Budak turus tak khabar apa-apa pada budak domok... Budak domok nak budak turus duduk dekat. Budak domok tak mau budak turus bawa diri lama-lama...

Budak domok masih tak dengar khabar berita dari budak turus. Budak domok wonder, apa yang budak-budak turus jahat cakap pasal budak turus, sampai budak turus sedih sangat-sangat. Kalau budak turus cerita pada budak domok, mesti budak domok dah pujuk budak turus. Mesti budak domok lap air mata budak turus sampai kering. Lepas tu, bila budak turus dah habis nanges, mesti budak domok dapat tengok budak turus sengeh balik. Tapi, malangnya, budak domok masih tak dapat khabar berita.

Budak domok tengok cermin tingkap kot-kot kapal terbang lalu... Tapi yang ada, hanya angin saja yang lalu... Angin tu buai-buai dahan pokok kat luar! Budak domok cakap dalam hati. Budak domok suruh angin sampaikan pesan pada budak domok supaya lekas-lekas balik. (^_^)

Budak domok ada terpikir nak pergi negeri seberang. Tapi budak domok tak de duit. Budak domok kecik lagi. Budak domok tak boleh tinggalkan bilik. Kalau budak domok tinggalkan bilik, dan kejar budak turus, nanti budak domok kena marah. Nanti kena marah dengan mamidedi sebab budak domok tak nak jadi budak baik... Budak domok kena duduk dalam bilik. Bucu bilik paling sesuai untuk budak domok. Budak domok huduh. Budak domok tak lawa. Budak domok tak sama budak lain. Budak domok gemok. Nanti kalo budak domok kejar budak turus, budak domok penat. Nanti budak domok mengah. Nanti budak domok macam tangkap angin. Biarkan budak domok tinggal je dekat sini. Dekat bucu bilik ni diam-diam. Budak domok tunggu je budak turus balik dengan sabar...

Budak domok tunggu sampai rambut budak domok gugur satu-satu... Budak domok dah jadi botak tunggu budak turus... (TT__TT)

Satu hari, budak domok bangun pagi. Budak domok gosok-gosok mata. Budak domok pergi kat tingkap dan tengok ke luar. Budak domok nampak peti surat dia ada surat. Budak domok teruja. Budak domok lari turun rumah nak gi amek surat. Budak domok tercari-cari kot kot ada surat untuk budak domok. Mata budak domok bulat. Ada surat untuk budak domok. Budak domok senyum. Budak domok belek-belek surat tu. Kat depan surat tulis besar nama budak domok.

Cepat-cepat budak domok bukak. Dari budak turus. Budak domok lompat-lompat suka. Budak domok lari naik atas. Dia tak sabar nak baca apa budak turus tulis seterusnya. Sampai bilik, budak domok duduk bucu bilik. Budak turus baca pelan-pelan. Kata budak turus dalam surat tu, budak turus rindu budak domok. Mata budak domok berkaca-kaca suka. Budak turus kata nak jumpa budak domok tak lama lagi. Budak turus nak cerita banyak benda dengan budak domok. Budak domok tak sabar nak jumpa budak turus lagi. Budak domok baca surat tu banyak-banyak kali... Budak domok senyum sorang-sorang.

Budak domok gi ke tingkap. Mata budak domok tengok langit. Budak domok tunggu kapal terbang balik. Budak domok tunggu budak turus balik... Budak domok setia tunggu! (^_^)

Hari ni budak domok tunggu lagi depan tingkap. Budak domok perhatikan langit biru kuat-kuat. Budak domok tak maw tutup mata. Nanti budak domok takut dia terlepas pandang. Budak domok menghela nafas panjang. Tak de kapal terbang pon yang lalu. Budak domok mengeluh...

Sedang budak domok menyangkut dagu di pangkal tingkap, budak domok tetiba terdengar bunyi bising dari langit. Mata budak domok dibuka besar-besar. Budak domok nampak kapal terbang lalu. Budak domok tersengih. Budak domok gembira. Kapal terbang yang budak domok tunggu-tunggu dah sampai. Budak domok tampar-tampar pipi macam tak percaya... Tapi memang tu kapal terbang yang budak domok tunggu. Budak domok lompat-lompat gembira...

Budak domok lari keluar rumah. Budak domok nampak budak turus berdiri tak jauh dari rumah budak domok. Budak turus sengih nampakkan gigi dia yang berterabur. Budak domok sengih jugak. Budak domok menangis gembira sambil budak domok garu-garu kepala dia yang dah botak... Budak domok lambai-lambai kat budak turus. Budak turus lambai balik.

Budak domok usap-usap kepala budak turus yang pakai cekak. Budak domok cakap budak domok rindu sangat-sangat kat budak turus. Budak domok tanya kenapa budak turus tinggalkan budak domok? Tapi budak turus tak nak jawab. Budak turus senyum je. Budak turus mintak maaf. Budak turus tak sengaja. Budak turus bawak diri sebab budak turus sangat-sangat sedih masa tu... Budak turus tak pikir apa-apa masa tu.

Budak domok usap kepala budak turus lagi. Budak domok cakap pada budak turus, jangan sedih-sedih. Budak turus ada budak domok. Budak domok akan buat apa je untuk budak turus. Budak domok tak nak jadi penakut lagi. Budak domok tak nak tengok budak turus sedih lagi. Budak domok tak sanggup nak hilang adik lagi. Budak domok sayang budak turus. Budak domok nak budak turus duduk temankan budak domok sampai bila-bila...

Budak domok dengan budak turus pun senyum. Budak turus dah balik untuk usap perut budak domok. Budak domok dah tak sendiri lagi. (^_^)
 
*Tamat*
Tags : , , , , ,

2 ulasan:

  1. bile agaknye dak domok jd besar agaknye ek?lpas tuh..mcm mane klu dak turus da beaa...da ade org lain minat kat dak turus?hahaha..ade smbungan siri 2 x agaknye?hahaha=p

    -cahaya azrin-

    BalasPadam
  2. Ada kot... Hahaha... Tapi rasanya biar dulu budak domok dengan budak turus jadi bebudak dulu kot. Derang tak sedia jadi orang besar lagi kot... (^_^)

    BalasPadam

Bluekkk!!!

Nota Penting

Sorry guys! If you're looking for an informative blog, this is not it. This is my turf, my place to say my shit. But thanks for coming anyway! (^__^)

Ijann

Blog ini telah saya tulis semenjak tahun 2007 lagi sehinggalah sekarang. Ada kalanya saya rajin menambah entri dalam blog ini, tapi bila kemalasan melanda, selalunya saya akan berhenti menulis berminggu-minggu lamanya. Kalau bila datang rajin pulak, sehari sehingga 2-3 entry saya but.

Saya tak terikat untuk menggunakan satu bahasa saja dalam blog ini. Kadang-kala saya gunakan Bahasa Malaysia yang rasmi. Kadang-kala jugak, saya gunakan bahasa pasar. Bahasa Inggeris pulak saya gunakan bila datang rajin nak speaking. Little known selain dari dua bahasa ini, sekali-sekala dalam Bahasa Jepun. Asalkan faham sudah!

Tweet Terkini



Instagram Terkini



Arkib Blog